24 Jan 2014

Moderna Medeltidare Del 5

I den här serien träffar du några nutida medeltidare, som berättar lite om sig själva och sin syn på medeltiden som hobby. 


Namn: Robin Eriksson

Ålder: 25 år

Familj: Flickvän som jag tvingar med ibland ;) Mamma säljer på medeltidsmarknader.

Yrke: Jobbat som militär i 4 år men är tjänstledig nu och läser Landskapsvårdens Hantverk på Göteborgs Universitet. 

 Testar att skjuta i min nya brigandine, hösten 2013. Foto: Robin Eriksson.

Andra intressen du har: Långbågskytte och warbowskytte (skjuter med bågar som ligger på 100 pounds dragstyrka och uppåt) är lite av varför jag började med levande historia. Jag lekte mycket Robin Hood när jag var liten och har inte slutat än ;) På senare tid har jag också börjat med HEMA (Historical European Martial Arts)för att vara mer HK i min soldatroll.

En del av det historiska återskapandet är hantverket. Man får en inblick i historien när man står och hyvlar fram sina egna pilskaft, tar fjädrar från en egenskjuten gås och smider egna pilspetsar, allt tar så mycket längre tid och blir så mycket mer värdefullt.

Jag läser en del militär- och agrarhistoria. Kollar på mycket film och serier när jag sitter och syr. Är ute i skogen en del och jagar, fiskar och plockar svamp.

Sysslar lite med hobbysmide, här görs en bucklare. Foto: Göran Landström.

Din medeltidsrelaterade blogg: Jag skriver en hel del på vår förenings blogg, Companie of Saint Sebastian.

Medeltidsföreningen du är med i: Är en av grundarna i Companie of Saint Sebastian, och gick med i St Hubert’s Rangers i höstas som är en internationell grupp som inriktar sig på medeltida jakt.

Favoritperioder: Favoriten är ju andra hälften av 1400-talet! Men åren 1346, 1356 och 1415 är ju lite speciella för alla som gillar historiskt bågskytte!

Hur länge har du hållit på med medeltiden och hur började det? Jag började nog i tioårsåldern… Mamma jobbade med ungdomar på ett kollektiv och de anordnade en medeltidsmarknad. Så hon sydde kläder till mig under en massa år tills jag började sy de synliga sömmarna för hand. Då tyckte hon att det var dags att jag lärde mig sy själv.

Hur såg dina första ”medeltidskläder” ut? Det tidigaste jag kommer ihåg var att jag hade en vit skjorta från försvaret. En grön tabard och ett par rostfärgade linnebyxor och en stickad ringbrynjehuva :)

Jag och medlurad flickvän på Kinnekulle. Foto: Robin Eriksson.

Vad är roligast med den nutida medeltiden? Roligast är att man träffar likasinnade som är lika nördiga som en själv. Det kan vara personer från hela landet, i olika ålder och samhällsklass som sitter och diskuterar varför man inte kan reproducera lika bra strängar till tunna bågar i naturmaterial som man kunde för 600 år sedan.

Det är en stor tillfredställelse när det man byggt/sytt fungerar som det ska. Det trädet man högg ner, torkade, klöv, hyvlade och vägde in blev en pil som man kan skjuta 200 meter med. Det är också kul att man lär sig så mycket! Man får forska själv, leta källor, kolla på gamla manuskript, man snubblar på mycket onödigt vetande på vägen. Man lär sig hantverk, att jobba med personer och andra grupper med ett gemensamt mål.

Vad är tråkigast/jobbigast med den nutida medeltiden? Att man inte har tillgång till rätt material kan vara jobbigt. Det är dyrt och svårt att få tag i bågar av idegran till exempel. De byggs inte i mängder och kostar inte två dagars lön som de gjorde 1474…

Det är också tråkigt att det kan bli någon form av rivalitet mellan olika grupper…

Pilar kan man aldrig ha för många av! Foto: Robin Eriksson.

Vad innebär historisk korrekthet för dig? Är det viktigt och i så fall varför? Allt kan och bör inte vara så korrekt som möjligt men man kan dra det så långt att det fortfarande är kul och hälsosamt. Inga synliga spår av modern redskap/material på vare sig kläder eller rustningar. Alla prylar har flera historiska förlagor från perioden och är i autentiska material. Att rätt person har rätt grejer för det han/hon vill gestalta.
 
Ja det är viktigt att vara HK. För att lära sig så mycket som möjligt om historien bör man göra återskapandet så korrekt som möjligt (det ska ju fortfarande vara kul). Vi som håller på med historiskt återskapande måste vara medvetna om att personer som kommer till ett arrangemang antagligen tror att vi visar en så korrekt bild av historien som möjligt. Gör man bra ifrån sig får man ett bra rykte som kan få en medbjuden ut på evenemang runt om i världen. Själv blev jag bjuden på en resa till Kina för att deltaga i en bågskyttetävling med traditionella skyttar från hela världen. Jag och Bengt i CoSS stod i våra yllekläder i 35-gradig värme och skrev autografer på skolbarnens t-shirtar :) Galet!

Man får också visa hänsyn till de i tältet bredvid, så att man inte förstör deras event genom att visa en skev bild av historien.

Är allt rätt kan man nästan ta på gemenskapen och stämningen som blir när man sitter vid en eld i skogen, alla har ”korrekta” kläder på sig, inget modernt i närheten…

Något du vill tillägga? Ja, är man intresserad av historiskt återskapande ska man inte vara rädd för att ta kontakt. De flesta ger gärna tips om hur man kan börja.

No comments:

Post a Comment

Kom gärna med frågor eller kommentarer.