13 Mar 2013

Introduktion till Medeltidskläder

Eftersom jag älskar historiska kläder, levande historia och re-enactment i allmänhet, och, tillsammans med övriga medlemmar i föreningen Albrechts Bössor, sysslar med det sena 1300-talet i synnerhet, har jag haft tillfälle att se många människor i vad de anser vara medeltidskläder. En del personer är verkligen mycket trogna tiden de strävar efter att porträttera, men många missar tyvärr målet, mer eller mindre.

(c) Jan Wagner

Jag är på inget sätt expert på området; jag lär mig ständigt nya saker och det är en del av det roliga. Jag inbillar mig dock att jag kan mer än den som inte funderat på medeltiden sedan historielektionerna i skolan, men som nu vill ha något fint till Medeltidsveckan eller liknande. Det är till dig jag skriver denna nybörjarguide. Min förhoppning är att det kan hjälpa dig eller någon annan att inte i god tro slösa tid, energi och pengar på något som är fullt av klassiska nybörjarfel. Det är kort sagt den guide jag själv hade velat ha när jag började för många år sedan, och sydde vad jag trodde var en rätt ok medeltidsklänning, av ett gammalt brunt bomullslakan.

Det här är en del saker som är bra att fundera på innan du börjar.

Vadå historiskt korrekt?
Det är viktigt att förstå att medeltiden faktiskt har funnits. Din farmors-farmors-farmors….-mor levde då. Hon och hennes man, deras familjer och grannar var riktiga människor, som föddes, levde - åt och drack, arbetade och festade, skrattade och grät, gladdes och sörjde, njöt och plågades - gifte sig, fick barn, blev gamla och dog. De hade sin kultur; en unik blandning av nationell och lokal historia, politik, folktro och religion, liksom vi idag har vår, och den präglade hela deras liv. Vill man klä sig medeltida idag så kan man inte sätta på sig vad som helst som inte är typiskt 2000-tal och tro att det blir rätt. De kläder medeltidens människor bar var påverkade av mode, tro, samhällsklass, ekonomi, civilstånd, teknik och materialtillgång, för att nämna några faktorer. Det finns rätt och fel, eftersom kläderna och deras sammanhang har existerat. Genom att iklä oss den typ av kläder våra förmödrar och -fäder använde kan vi komma vårt eget förflutna lite närmare, på ett roligt sätt.

Det svåra är att vi måste vara öppna för att nya fynd kan ge en annan bild av saker vi trodde att vi visste, så det går aldrig att bli fullärd. Det kan också vara bra att inse att oavsett hur mycket du forskar på ett område så kommer du aldrig kunna återskapa det förflutna helt. Materialen du använder idag är sällan helt identiska med de som fanns då. Du är ovan vid att bära den typen av kläder: de sitter åt på ställen moderna kläder inte sitter åt på, de kräver en annorlunda hållning och rörelsemönster som du inte vuxit in i sedan barnsben. Du har helt andra uppfattningar om politik, religion, utbildning, korrekt uppförande och mänskliga rättigheter än vad som fanns då, och hur mycket du än försöker så kommer ditt sätt att reagera på historiska händelser och företeelser att färgas av ditt moderna tankesätt.

Men det innebär inte att det är lönlöst att försöka. Med efterforskningar och tålamod kan du komma rätt nära, i alla fall vad gäller ditt utseende och en del av ditt uppträdande. Att se en person som lyckas med det visuella är ett sant nöje.

 Bild av Peter.

Varför ska man vara källkritisk?
Internet är fullt av information om alla sorters ämnen, och en hel del av den är sann eller trovärdig. Vi vet också att en hel del är lögner, teorier, åsikter eller missuppfattningar. Oavsett vad man söker information om så måste man vara källkritisk, och det gäller i högsta grad även medeltidskläder. Vem har skrivit texten? Är han eller hon insatt i sitt ämne? Vad har personen för bakomliggande orsak till att skriva det? På vad har personen baserat informationen? Detsamma gäller böcker, sömnadsmönster och försäljare. Innebär det att du ska vara kritisk när du läser den här texten också? Absolut!

För att undvika vanliga nybörjarfel:

- Var källkritisk! Ifrågasätt. Tro inte på allt som sägs, eller på allt som står i skriven text. Bara för att ett klädesplagg, ett smycke, eller en väska påstås vara medeltida så behöver det inte alls vara fallet. Faktum är att när man googlar bilder på ”medeltidskläder”, ”medeltidsklänning” eller liknande, så är majoriteten av det som kommer upp historiskt bristfälligt.
- Låt dig gärna inspireras av andras kläder, men kopiera inte något rakt av, för hur snyggt det än är har du inga garantier för att just den tolkningen är rätt, även om personen som bär kläderna är mycket påläst. Det är bra att alltid gå till originalkällor (medeltida bilder, texter, bevarade plagg) och kontrollera först.


 Borgmästarpar, Frankfurts domkyrka, senare delen av 1300-talet. 
Bild av Peter.

Vad har du för avsikt med dina medeltidskläder?
Vill du bara vara snygg, häftig eller vacker, utan att bry dig om ifall dina kläder är historiskt korrekta eller ej, så kan dina kläder naturligtvis se ut hur som helst, men de borde då hellre kallas medeltidsinspirerade, eftersom de faktiskt inte är historiska.

Skulle du vilja kunna åka tillbaka i tiden till en medeltida by eller stad utan att se alltför konstig ut, då måste du vara mer noggrann i ditt val av mönster, material, accessoarer, frisyr och så vidare. Titta på bilder från den tid du är intresserad av!

För att undvika vanliga nybörjarfel:
- Vill du se ut som en riktig medeltidsmänniska så låt dig inte inspireras av medeltids- eller fantasyfilmer, för deras kostymer är tyvärr aldrig historiskt korrekta. Använd filmkostymerna som inspiration till lajv-, maskerad- eller cosplaydräkter istället - eller sy upp dem bara för att det är roligt. Gör skillnad på historia och fantasy, verklighet och saga.

Peter lagar mat. 

Vilken tidsperiod vill du porträttera?
Medeltiden i Sverige är runt 500 år lång (ca 1050-1500) och modet förändrades en hel del under den tiden. Om du inte redan har en bestämd tid i åtanke, titta på bilder i böcker och på nätet, och om du hittar något du tycker om, ta reda på när och var bilden är ifrån. Modet ändrades inte bara över tid, det fanns ofta skillnader mellan olika länder; ju längre mellan länderna (geografiskt, kulturellt, politiskt), desto större skillnad i modet. Avgränsa tid och plats så mycket det går, till exempel Sverige 1364-1412, vilket är ungefär den tidsperiod de personer som syns på bilderna i det här inlägget representerar (medlemmar i, eller på annat sätt involverade i Albrechts Bössor). Att hålla sig inom en period som skulle kunna motsvara en persons vuxna liv, eller kanske hela livslängden, är rätt bra, då har man en naturlig avgränsning som är realistisk.

För att undvika vanliga nybörjarfel:
- Sträva efter att vara konsekvent när det gäller vilken tid dina olika plagg kommer ifrån. Inget skriker ”nybörjare!” så mycket som en person i klädesplagg från helt olika tidsperioder eller platser (förutom rena fantasiskapelser, givetvis).

Vilken samhällsklass tillhör personen du vill föreställa, och hur rik är denne?
Vill du vara en riddare, en välbärgad köpmans hustru, en duktig hantverkare, en småbonde med egen gård, eller kanske en piga? Den stora massan av befolkningen under medeltiden hade mycket begränsade ekonomiska möjligheter, många var direkt fattiga, och de som fick tigga för att överleva var inte få. Bland de som idag syr medeltidskläder för att gå på marknad är förhållandena ofta de omvända: de flesta vill vara fina damer och herrar.

För att undvika vanliga nybörjarfel:
- Ett gott råd är att börja enkelt; det är mycket lättare och billigare att få ihop en snygg, trovärdig bonde- eller hantverkarklädsel som första dräkt. Efter hand som du lär dig mer kan du om du vill avancera uppåt. Försök inte klä dig som riddare eller adelsdam om du inte har kunskaperna, pengarna och accessoarerna. Fina klänningar gör ingen adelsdam (och en adelsdam om någon måste vara helt moderiktigt klädd, med klänningar som är sydda för att passa just hennes figur helt perfekt, inte efter något standardiserat mönster); frisyr, skor, huvudbonad, smycken och så vidare måste också vara rätt, och för detta krävs det tid, studier på området, och inte minst pengar att köpa material och/eller färdiga tillbehör för.

Man kan ha roligt och känna sig fin i enkla kläder också.

Är du man eller kvinna?
Under medeltiden fanns inte våra moderna tankar om jämställdhet; män och kvinnor ansågs vara i grunden olika, de hade olika roller i samhället, och de klädde sig olika.

För att undvika vanliga nybörjarfel:
- Vissa flickor och kvinnor trivs inte i klänning, och tycker att det går lika bra om de klär sig i manskläder. Detta hade aldrig (nåja, nästan aldrig – Jeanne D’Arc var ju undantaget som bekräftade regeln) hänt under medeltiden. Givetvis kan ingen tvinga någon annan att klä sig på ett sätt de inte vill, men kvinnor i manskläder ska vara medvetna om att de inte är korrekt medeltida, oavsett hur snygga kläderna är i sig själva.

Vix i manskläder. Bilden är tagen i samband med 
ett lajv, och då kan andra regler än de historiska gälla. 
Bild av Elin Jibbefors.

Hur gammal är du?
Äldre personer tenderade ofta att vara lite mer konservativa i sin klädsel, något som kan vara bra att tänka på. Det är också värt att notera att i en tid när barn i yngre tonåren ofta tjänade sitt eget uppehälle som lärlingar, drängar och pigor, och det fanns liten eller ingen bot mot sjukdom och smärta, och arbetsbördan för de flesta var långt tyngre än för oss, ansågs man vara vuxen, medelålders och gammal tidigare än idag, när många inte ”blir vuxna” förrän de passerat trettio. Här är också värt att nämna civilstånd: en gift kvinna hade högre social status än en ogift, och detta markerades i klädseln.

För att undvika vanliga nybörjarfel:
- Klä dig efter din ålder: är du inte en rodnande ungmö, klä dig inte som en, utan sträva efter lite mer värdighet. Är du gift, sammanboende, eller i en ålder då du rimligen borde ha varit det om du levt på medeltiden, bär någon sorts huvudduk. Är du en fjortonårig ung man är det lämpligt att du klär dig som son till en bonde, en hantverkarlärling eller kanske en väpnare. Det är däremot inte så realistiskt att klä dig till riddare (som ju faktiskt var yrkeskrigare) i rustning och svärd.

Två systrar; den ena är ung, den andra är maka och mor.

Vilka material användes?
Linne, hampa, ylle, siden, päls, skinn och läder av olika kvalitéer brukades. Men alla material användes inte till alla sorters plagg. Om man hårddrar det så är grundregeln: linne eller hampa i underkläder och kvinnors huvuddukar, ylle (eller ibland siden) till allt annat. Det säger sig själv att alla sorters moderna material, framställda på konstgjord väg (till exempel fleece, polyester, acetat, nylon, viscose, ”krossad sammet” – vilka alla är 1900-talsuppfinningar och ytterst sällan ser ut som något annat än vad de är) inte fanns under medeltiden, och därför inte bör användas till sådana idag. Inte ens bomull, som förvisso existerade, bör som regel användas, då det var ovanligt och dyrt.

Många tror att yllekläder är varma och kliiga, men det beror helt på vilken kvalitet det är på yllet. Många associerar ylle med tjocka vinterkläder, men det finns ylle som är så tunt och fint att det är helt genomskinligt, eller så mjukt att det går att ha det mot bara skinnet. Ylle har dessutom de fina förmågorna att kunna isolera mot både värme och kyla, det värmer även om det blir vått, fattar inte eld särskilt fort (och när det gör det så brinner det relativt långsamt), och det kräver oftast ingen annan rengöring än att vädras ute en fuktig dag, och eventuellt borstas av. Det är bra att försöka få tag på tyg i 100% ull, eftersom konstmaterial motverkar tygets naturliga egenskaper: det blir varmare och svettigare, för att inte tala om att konstmaterial kan smälta fast på huden om man har otur och kommer för nära en eld eller ett ljus. Nuförtiden finns det flera företag i Sverige som säljer rena ylletyger avsedda för historiska kläder; länkar till dem finns i marginalen till vänster.

Man kan säga att det fanns två sorters ylletyger: de enklare sorter som vävdes hemma, och även fina, importerade kläden, vävda av yrkesmän i utlandet. Om vi fortsätter exemplet från ovan (riddaren, köpmanshustrun, hantverkaren, bonden och pigan), så har alla fem personerna framför allt kläder i ylle, men riddaren och den rika köpmanshustrun har råd med betydligt bättre och finare kvalitet, har råd att betala bättre skräddare och får därför bättre passform på kläderna än vad småbonden och pigan får, för att inte tala om fler ombyten.

För att undvika vanliga nybörjarfel:
- Sy underkläder i vitt eller oblekt (ej färgat!) linne eller hampa.
- Använd ylletyger till alla plagg som ska synas (hosor, kjortlar, struthättor), det ser många gånger bättre ut än linne.
- Säckväv användes inte till kläder, inte ens av de fattiga, så snälla, sätt inte på dig en jutesäck med hål för huvud och armar.

Mikael och Vix - båda har kjortlar i ylle, men man kan se linnet i skjorta 
och särk där ärmarna rullats upp. Vix huvudduk och förkläde är också de i linne.
 Bild av Peter.

Vilka färger fanns?
Att tro att medeltiden bara var grå och brun är en missuppfattning - även om mångas vardagskläder var ofärgade så gick i princip alla färger utom neongrönt, chockrosa och fluorecerande gult och orange att få fram med naturliga färgämnen, och färgglada kläder var populära. Olika nyanser av blått, rött, rosa, gult, grönt, orange, brunt och vitt användes. De värderingar som vi lägger i vissa färger fanns inte heller då – idén att rosa är en färg för flickor verkar ha kommit först efter andra världskriget.

De syntetiska färger som alla moderna kläder är färgade med fanns inte under medeltiden. Istället användes olika typer av naturliga färgämnen som finns i många växter och vissa djur. Man kan, ungefär som ovan, säga att det fanns två typer av färgade tyger; de som färgades av professionella färgare, och de som färgades hemma på gården. Det säger sig självt att de yrkesmässigt färgade tygerna var av bättre kvalitet (de hade till exempel jämnare och djupare färg) och var därmed dyrare. Ska man generalisera kan man säga att ju mörkare och djupare färg ett tyg har, desto dyrare hade det varit på medeltiden, så ska du föreställa en person med begränsade ekonomiska medel, välj en ljusare nyans. Av alla färger var riktigt mörkt, sotigt svart den knepigaste – ofta bleknade den efter en tid till att bli brunsvart eller grönsvart. Å andra sidan fanns det ju svarta får, men det svarta var då mer åt det gråa hållet. Mer om ylletyg här.

Nämnas bör också att linne vanligtvis (det finns vissa undantag) inte färgades, utan lämnades som det var, eller blektes. En anledning till det kan vara att växtfärgat linne oftast behåller färgen dåligt; den bleks snabbt i ljuset. Mer om linnetyg här.
  
För att undvika vanliga nybörjarfel:
- Ha gärna färgglada kläder, men använd inte färger som sticker i ögonen. Att titta på medeltida bilder för att se vilka färgkombinationer som var populära är en bra idé.
- Alla onda, mystiska eller coola personer klädde sig inte i svart förr, utan i de färger som för tillfället var mest moderna - under större delen av medeltiden var det inte svart. Återigen: titta på bilder från tiden!
- Linne bör vara vitt eller oblekt. Använd bara färgat linne om du läst in dig särskilt på det, och har fått en bra uppfattning om när det är lämpligt.
- Plagg ska vara sydda helt i samma tyg, eller - om du gör 1300-talskläder - ha höger sida (fram, bak och ärm) i en färg, och vänster sida i en annan. Sy inte kilar i avvikande färg från plagget! Det var inte brukligt.

Garn på tork efter att ha blivit färgat med krapp. (c) Jan Wagner

Hade man mönstrade kläder?
Ja, det hade man. Enfärgade kläder verkar av källmaterialet ha varit vanligast, men det finns flertalet exempel i både bilder och fynd på framför allt randigt, men också rutigt, använt både trådrakt och på snedden. Mer avancerade mönster, med djur och växter, kunde vävas in i sidentyger, men det var självklart bara de riktigt förmögna som hade råd med sådant.

För att undvika vanliga nybörjarfel:
- Använd framför allt enfärgade tyger.
- Använd enkelt rutade eller randade tyger, men undvik typiskt skotskrutiga mönster.

Bösskytten Alex.

Hur syddes kläderna?
En fungerande symaskin uppfanns inte förrän i mitten av 1800-talet (mer än 300 år efter medeltidens slut), så innan dess syddes alla kläder, skor, väskor, täcken, kuddar, handdukar osv. för hand med vaxad lintråd, silketråd eller ulltråd. Den som har erfarenhet av handsömnad ser skillnad på maskinsydda och handsydda sömmar på en gång. De sömmar som användes innan symaskinens tid var anpassade för handsömnad, och olika stygn användes till olika saker, beroende på vilken styrka man ville ha på sömmen, hur snabbt den gick att sy, och vilket som blev snyggast på just det stället.

För att undvika vanliga nybörjarfel:
- Fundera på vad du vill få ut av att tillverka dina medeltidskläder: vill du få dem färdiga så fort som möjligt så att du kan använda dem, eller vill du lära dig de olika medeltida teknikerna? Den som har en lite högre ambitionsnivå för sina medeltidskläder väljer att bara sy de inre sömmarna på maskin, och syr alla synliga fållar för hand. Välj att sy med blekt eller oblekt lintråd, färgad silketråd eller ulltråd, då bomullstråd i samma nyans som tyget är ett modernt påfund. De som är helt insnöade i medeltidshobbyn (som alla på de här bilderna) handsyr ofta allt, även det som kanske aldrig kommer att synas.

 Sömnad av snörhål.
   
I vilken ordning skulle du klä dig?
Hur häftig tanken på vapen och rustning än är, och hur dramatisk eller vacker en böljande mantel än ter sig, så är det inte det första eller viktigaste man bör skaffa. Det kommer faktiskt långt ner på prioriteringslistan. Att ha underkläder, något som täcker fötter och ben, kroppen och huvudet är långt viktigare.

För att undvika vanliga nybörjarfel:
- Börja med det viktigaste först, inte nödvändigtvis med det du tycker verkar roligast (klänning, mantel, struthätta eller något annat). Fundera på vad du faktiskt behöver. Skulle du köpa en snygg jacka om du inte ägde kalsonger eller strumpor? Eller en festklänning om du inte ägde några skor eller tröjor att använda till vardags? Lika viktigt är det att utrusta sitt medeltida jag i rätt ordning.

Vill du läsa mer?
Gå till artiklarna om kläder för män, kvinnor och barn.
Det finns också en artikel om hur du söker efter medeltida bilder.
Vill du sy egna kläder så börjar artikelserien om grunderna i handsömnad här och en recension av de mönster som finns på att köpa idag hittar du här.

Referenser:

Andersson, E. (2006). Kläderna och människan i medeltidens Sverige och Norge. Doktorsavhandling, Göteborgs Universitet, Historiska Institutionen. 

Crowfoot, E. Pritchard, F. & Stainland, K. (2001). Textiles and Clothing c.1150-c.1450. Bury St Edmunds: Museum of London.

Harrison, D. (2002). Jarlens Sekel. Stockholm: Ordfront Förlag.

Nockert, M. (1985). Bockstensmannen och hans dräkt. Falkenberg: Stiftelsen Hallands Länsmuseer, Halmstad och Varberg. 

Piponnier, F & Mane, P. (1997). Dress in the Middle Ages. New Haven and London: Yale University Press.

Østergård, E. (2004). Woven Into the Earth. Denmark: Aarhus University Press.

SENAST UPPDATERAD 24 MAJ 2015

6 comments:

  1. Superbra idé! kommer nog bli väldigt läst. En sak jag tror kan vara bra är en sorts sökguide. Kanske länkar till ett par bra manuskript med bilder, och databaser samt med en liten instruktion kring hur man gör det. Jag ser många nybörjare som får kommentaren "Titta på bilder", men har man ingen aning om hur man ska hitta dem så är det nästan omöjligt! Keep on the good work! :)
    /Tove

    ReplyDelete
  2. Tack för ditt inlägg! Någon sorts lista/inlägg eller så med databaser kommer läggas upp så småningom :) Håller med om att det annars blir väldigt svårt att söka information.

    ReplyDelete
  3. Hej! Vad roligt! Jag har följt din vanliga blogg ett tag, men tycker att det är väldigt roligt att du nu börjat en ny på svenska och om det ämne som intresserar mig mest med din gamla. Ser mycket fram emot detta!

    ReplyDelete
  4. thank you so much for your excellent blog. so many blogs are just reporting hearsay with no research into primary sources. i have linked your blog to my UK re enactment group, while not all of your research is relevant to us your words of wisdom certainly are!
    regards,
    Alyss

    ReplyDelete
  5. Thank you Alyss! Kind words from other re-enactors and living historians is very encouraging :)

    ReplyDelete
  6. Jättebra blog! Precis vad jag behövde till en show i skolan. Tack för inspiration!

    ReplyDelete

Kom gärna med frågor eller kommentarer.